- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Biltest: Opel Corsa 1,2 75 hk Sport

Sport og Sport er to ting


Af Søren Clauding – oktober 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvis hestekræfter og super-acceleration betyder alt for en sportslig køreoplevelse, så glem alt om den lille 75-hestes udgave af Opel Corsa. Men hvis sportslige kurveegenskaber og et sportsligt udseende er afgørende, står den godt i konkurrencen.

 

Den nye Opel Corsa har vi allerede beskrevet indgående for et lille år siden, i forbindelse med de første internationale prøvekørsler (læs om vores første test af den nye Opel Corsa hér >>>). Dengang stiftede vi bekendtskab med de mere powerfulde versioner. Men danskerne køber helst den lille Corsa med 75 hestekræfter, så naturligvis var det den, vi satte under lup på danske landeveje.

 

Hvis man splitter oplevelsen ad – i motorkræfter, pris og udstråling – får man egentlig en god idé om hvorfor.

 

Det dér med prisen…

Opel Corsa i den nævnte Sports-version er prissat til 160.000 kroner. Basisudgaven af den nye Corsa koster 135.000 kroner, så ret beset er merprisen på de 25.000 kroner ikke voldsom, taget i betragtning, at man foruden det to-farvede design med sort tag også får panorama glastag, 7” berøringsskærm, bakkamera samt 180 grader kamera, læderrat med varme, sædevarme, elruder både for og bag, Apple CarPlay og Android Auto, klimaanlæg, LED forlygter, og meget andet med for pengene.



Lægger man yderligere 10.000 kroner oven i, får man som den prøvekørte Corsa Sport også 17” alufælge, p-sensorer og et par andre småting med i købet. Vores forslag: Spar 17” fælgene, hvis ikke det handler om udseende. Køb dem, hvis den sportslige udstråling betyder meget.

 

Og det dér med kræfterne…

Fordi: 17” alufælgene gør naturligt affjedringen mere spændstig. Når en affjedring er det, får man måske også lyst til at køre lidt friskere. Det går fint nok gennem kurverne, men, med mindre man er langt nede i hastighed, mangler man hurtigt de nødvendige kræfter til, også at komme hurtigt ud af kurverne. Se videoen her på siden og fornem selv, hvordan den nye Corsa med den lille motor kører.

 

Med andre ord: Bilen lægger op til mere end motoren leverer. Når det så er sagt, er motoren faktisk glimrende. Der er tale om PSA-gruppens 3-cylindrede 1,2 liters benzinmotor. Desuagtet, at den ikke har turbolader fornemmer man et vist moment på vej op i fart. Det gør Corsa’en til en glimrende og smidig bybil.



Momentet kommer uventet

Det maksimale drejningsmoment nås først ved 2750 omdr./min og med fem manuelle gear og en topfart på 175 km/t mærker man momentet, når man mindst venter det, og det bliver til en formildende omstændighed. For det tager altså 13,2 sekunder, at nå de 100 km/t. Det er dog først over de 80, at man begynder at savne kræfter. Og sidenhen: på motorvejen sker der heller ikke så overvældende meget på vej op til de tilladte 130 km/t.

 

Så: Uden lyst til race i dagligdagen er 75-hestes motoren glimrende, den gør det muligt, at køre 18,2 km/l – men udseendet snyder. Måske, for det kommer jo an på hvordan man definerer ”sport”. Sport og sport er på den måde to ting og den alenlange udstyrsliste taler jo sit eget sprog.

 

Diesel er et godt alternativ

Og så er der jo en løsning på alting. Er kærligheden faldet på Opel Corsa – og det kan der være mange gode grunde til, hvad de første internationale prøvekørsler gav en vis idé om – kan man jo blot bruge de 170.000 kroner på en diesel-version i stedet. Det bliver så uden 17” fælge (man må nøjes med 16” – hvad den imidlertid bliver mere komfortabel af), men til gengæld får man langt mere fart for pengene (0-100 km/t på 10,2 sekunder) – og den kan desuden fås både i en Sport-version og i en Elegance-udgave, hvor forskellen ret beset er minimal.

 

Oven i det kommer, at brændstoføkonomien er væsentlig mere attraktiv: 24,4 km pr. liter prisbillig dieselolie og ejerafgiften er sølle 180 kroner højere pr. år, og så må man også have en 1200 kg anhænger på trækkrogen (mod 500 kg).

 

Summa summarum: Måske er kombinationen af sportsudstråling og traditionel sportslig forventning til fartegenskaber ikke den helt rette i Sport-varianten med den lille motor. Men smag og behag er som bekendt forskellig, og der findes jo heldigvis en række versioner, hvor det fælles for dem alle er, at der er til at betale for penge.


 

Andre Opel prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Opel Corsa: Køredynamik til fornuftspris >>>

og
Ny Corsa er tysk - næsten >>>
Videotest: Opel Corsa 1,2 75 hk Sport
Ved de internationale testkørsler af den helt nye Opel Corsa i november 2019 var kun de højt motoriserede versioner til rådighed. Nu har vi prøvekørt den motorversion, der rent faktisk sælges herhjemme - med 75 hestekræfter. Fuld HD.






Model:

Opel Corsa 1,2 75 hk Sport

Listepris:

Kr. 159.990

Motor og transmission:

3 cyl. 1,2 ltr. benzin. 75 hk. 118 Nm/2750 omdr./min. 5 M/T

Præstationer: acceleration 0-100 km/t/ topfart/ Brændstoføk/ CO2 udledning (WLTP):

13,2 sekunder/ 175 km/t/ 18,2 km/l/ 123 g/km.

Længde:

4,06 m

Bagagerum:

309-1081 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD. ESC. Aut. nødbremse. 16” alufælge (standard). LED Forlygter. Fjernbetjent centrallås. Fartpilot. Aktiv vognbaneassistent. Klimaanlæg. El-sidespejle med varme. El-sideruder for og bag. Sædevarme. Multijusterbart læderrat med varme. 7" touch-skærm. Bakamera. 180 grader kamera. Regnsensor. Panorama glastag.






Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt