Hvis hestekræfter og
super-acceleration betyder alt for en sportslig
køreoplevelse, så glem alt om den lille 75-hestes
udgave af Opel Corsa. Men hvis sportslige
kurveegenskaber og et sportsligt udseende er
afgørende, står den godt i konkurrencen.
Den nye Opel Corsa har vi
allerede beskrevet indgående for et lille år siden,
i forbindelse med de første internationale
prøvekørsler (læs
om vores første test af den nye Opel Corsa hér >>>).
Dengang stiftede vi bekendtskab med de mere
powerfulde versioner. Men danskerne køber helst den
lille Corsa med 75 hestekræfter, så naturligvis var
det den, vi satte under lup på danske landeveje.
Hvis man splitter oplevelsen
ad – i motorkræfter, pris og udstråling – får man
egentlig en god idé om hvorfor.
Det dér med prisen…
Opel Corsa i den nævnte
Sports-version er prissat til 160.000 kroner.
Basisudgaven af den nye Corsa koster 135.000 kroner,
så ret beset er merprisen på de 25.000 kroner ikke
voldsom, taget i betragtning, at man foruden det
to-farvede design med sort tag også får panorama
glastag, 7” berøringsskærm, bakkamera samt 180
grader kamera, læderrat med varme, sædevarme,
elruder både for og bag, Apple CarPlay og Android
Auto, klimaanlæg, LED forlygter, og meget andet med
for pengene.
Lægger man yderligere 10.000
kroner oven i, får man som den prøvekørte Corsa
Sport også 17” alufælge, p-sensorer og et par andre
småting med i købet. Vores forslag: Spar 17”
fælgene, hvis ikke det handler om udseende. Køb dem,
hvis den sportslige udstråling betyder meget.
Og det dér med kræfterne…
Fordi: 17” alufælgene gør
naturligt affjedringen mere spændstig. Når en
affjedring er det, får man måske også lyst til at
køre lidt friskere. Det går fint nok gennem
kurverne, men, med mindre man er langt nede i
hastighed, mangler man hurtigt de nødvendige kræfter
til, også at komme hurtigt ud af kurverne. Se
videoen her på siden og fornem selv, hvordan den nye
Corsa med den lille motor kører.
Med andre ord: Bilen lægger
op til mere end motoren leverer. Når det så er sagt,
er motoren faktisk glimrende. Der er tale om
PSA-gruppens 3-cylindrede 1,2 liters
benzinmotor. Desuagtet, at den ikke har turbolader
fornemmer man et vist moment på vej op i fart. Det
gør Corsa’en til en glimrende og smidig bybil.
Momentet kommer uventet
Det maksimale drejningsmoment
nås først ved 2750 omdr./min og med fem manuelle
gear og en topfart på 175 km/t mærker man momentet,
når man mindst venter det, og det bliver til en
formildende omstændighed. For det tager altså 13,2
sekunder, at nå de 100 km/t. Det er dog først over
de 80, at man begynder at savne kræfter. Og
sidenhen: på motorvejen sker der heller ikke så
overvældende meget på vej op til de tilladte 130
km/t.
Så: Uden lyst til race i
dagligdagen er 75-hestes motoren glimrende, den gør
det muligt, at køre 18,2 km/l – men udseendet
snyder. Måske, for det kommer jo an på hvordan man
definerer ”sport”. Sport og sport er på den måde to
ting og den alenlange udstyrsliste taler jo sit eget
sprog.
Diesel er et godt
alternativ
Og så er der jo en løsning på
alting. Er kærligheden faldet på Opel Corsa – og det
kan der være mange gode grunde til, hvad de første
internationale prøvekørsler gav en vis idé om – kan
man jo blot bruge de 170.000 kroner på en
diesel-version i stedet. Det bliver så uden 17”
fælge (man må nøjes med 16” – hvad den imidlertid
bliver mere komfortabel af), men til gengæld får man
langt mere fart for pengene (0-100 km/t på 10,2
sekunder) – og den kan desuden fås både i en
Sport-version og i en Elegance-udgave, hvor
forskellen ret beset er minimal.
Oven i det kommer, at
brændstoføkonomien er væsentlig mere attraktiv: 24,4
km pr. liter prisbillig dieselolie og ejerafgiften
er sølle 180 kroner højere pr. år, og så må man også
have en 1200 kg anhænger på trækkrogen (mod 500 kg).
Summa summarum: Måske er
kombinationen af sportsudstråling og traditionel
sportslig forventning til fartegenskaber ikke den
helt rette i Sport-varianten med den lille motor.
Men smag og behag er som bekendt forskellig, og der
findes jo heldigvis en række versioner, hvor det
fælles for dem alle er, at der er til at betale for
penge.
|